torsdag 2. juli 2009

Testen.

I går kom testen i posten. Neurotoxic Metabolite test som kan måle unormale metabolitter i urinen. Akkurat nå orker jegt ikke forklare hele greia. Dette er en test kan vise om en har M.E. eller ikke, kort sagt. Den kan kjøpes på nettet, er ikke godkjent ennå. Vel uansett ankom den i går, siden det er morgenurinen man skal sjekke, måtte jeg vente til i dag tidlig. Tidlig! Jeg våknet før kl. 6, lys våken, noe jeg aldri er på den tiden. Spenningen med å ta testen var stor. En tilmålt mengde urin skulle has oppi et lite rør. Fargen kunne variere fra gult (frisk eller negativ) til mørke grønn (fra positiv til sterk positiv). Og ikke uventet, ja så var min prøve..... sterk positiv. Merkelig følelse å se fargen som forandret seg fra gult til grønt så fort. Plutselig var hele testen over. Og jeg viste vel resultatet fra før, men skuffelsen var nå der alikevel. Tenk om....
Tenk om det var sånn at jeg etter snart 9 år med M.E. faktisk kunne vært frisk (friskere).. Tenk om....
Er du intr å vite mer om testen se link.
Konklusjonen blir, jeg har M.E. jeg har fortsatt M.E. etter å ha tatt testen, ingenting er forandret med det. Men jeg lever fortsatt i håpet om å bli bedre, en dag.

6 kommentarer:

  1. Hva kan man si.. Som du skriver er jo ikke noe forandret, men det kan kanskje være en lettelse å få noen bekreftelser på veien. Jeg føler jo masse sorg, fortvilelse, frustrajon og sinne over å være syk. Men, jeg syntes det er en lettelse med alt som kan gi meg noen svar..
    Stor klem til deg, Marianne

    SvarSlett
  2. Hei marianne.
    Ja, var det ikke veldig rart å ta den tasten?! Jeg også var strong positiv. Å hva så??
    Jeg var hos legen min i dag med link til urin-testen på nettet og bilde av min mørke grønne test, men legen visste ingenting om dette. Men vet du hva legen sa? "Kjære vene jeg vet da at du har hatt ME disse årene, jeg har da aldri tvilt på det. Dette forandrer ikke saken. Du behøver ikke å bruke mere penger på tester. Vi vet at du har ME. Det har jeg aldri tvilt på."
    Hmm...
    Nei, nei og hva så. Hva skjer videre? Ingenting. :-) Smil, smil.
    Fikk med meg noen innsovningstabletter Imovane og sa god sommer og tuslet ut igjen.
    Får bare vente å se. Jeg blir så fortvila.
    Noen som vet om en god fastlege som prøver å finne ut av ting?

    God klem til deg Marianne.

    SvarSlett
  3. Det hadde jo vært et håp om at testen var negativ....Ellers tror jeg de fleste fastleger har samme litt uvitende holdning til oss ME pasienter. Jeg tok kontakt med Dr Nyland direkte og ba han skrive brev om anbefaling av uføre, brevet fra han ble sendt til min fastlege og NAV. Deretter gikk alt i orden :-) Men det er mulig dette må gjøres på en annen måte nå.

    SvarSlett
  4. I følge KDM sier testen noe om magebakterier og tungmetaller i kroppen. Han sier også at dette gjør at kroppen av denne grund er disponert for infeksjoner og aktive virus. Dette er jo tilstander som kan testes/utredes og behandles, men vet ikke om andre enn Lillestrøm som gjør dette i et ME perspektiv. Fastlegen min tviler heller ikke på at jeg har ME, men hun forstår ikke noe om årsaksforhold.. Jeg håper at ved hjelp av dokumentasjon på forskning, ESME, publisering i In Vivo og testresultater kan hun sakte men sikkert forstå mer av dette.
    Klem Rutt

    SvarSlett
  5. For meg var det ikke noe tvil om årsaken. Jeg har hatt to store operasjoner som barn/ungdom, i tillegg fikk jeg vannkopper i voksen alder. Kun 2 år etter det fikk jeg hjernerystelse samt kyssesyke omtrent samtidig. Nok til å få ME det mente Dr. Nyland.

    SvarSlett