onsdag 8. juli 2009

Matintolleranse

Egentlig ikke noe nytt for oss med M.E. Men så nyskjerrig jeg er holder det ikke for meg å tro....tro at jeg ikke skal spise det ene eller andre. Jeg må vite. Nå vet jeg. Yorktesten er en av testene du kan kjøpe på nettet. Enkel og grei test. Du tar selv en blodprøve hjemme og sender inn. Du kan velge mellom forskjellige tester. Den ene er en sånn JA/NEI variant, den valgte jeg først. Svaret ble da ja. Da bestilte jeg den testen som heter foodscan116. Den sjekker kort og godt om du har matintolleranse for hele 116 matvarer.
Svaret er delt i tre kollonner. En rød, som er de matvarene du må holde deg helt unna. En grønn kolonne med det som er ok å spise. Og en gul, som er sånn midt i mellom. Det kan spises, men ikke hver dag.
Kort fortalt skal jeg ikke spise: Egg eller cashewnøtter-.
Det siste er jo greit. Men egg, hva er det ikke som inneholder egg!! Jo, nesten alt, som f.eks. Pannekaker, lapper, vafler, krutonger, majones/majonesdressing, remulade, sennep, enkelte typer pasta, leverpostei, marengs, strøkavring, panerte retter, pasta med egg, farseretter og blandingsprodukter, sauser, hel- og halvfabrikata, gratenger, paier og puddinger, marengs, is, sorbet, konfekt. Det er noen som nevnes i farta......Vel det var litt om det i den røde kolonnen.
Så er det den gule, det som helst ikke skal spises: Mel som inneholder gluten (det er jo nesten alt, eller?) og gjær (det er helt klart i ALT!) så er det kalkun, and, svin og pepper/muskat.
Sommerlektyre.....det å finne ut av hva i all verden jeg kan spise. Som poden sa: Du kan jo bli vegitarianer. Jeg føler det akkurat sånn nå.
Kort oppsummering: Fisk, storfekjøtt og kylling, alt av frukt og grønnsaker samt melkeprodukter er ok så jeg skal nok overleve til jeg har time til ernæringsveiledning.
Uansett, det er verd å forsøke å spise det som er riktig, kanskje, ja kanskje jeg også blir noe bedre av det også....ingen vet. Må prøves!

1 kommentar:

  1. Så spennende, Marianne! Jeg er overbevist om at matinoleranser/allergier er hyperviktig for oss! Jeg vet at jeg ikke er helt objektiv her, og i fare for å gjenta meg selv til det kjedsomelige, mener jo KDM at å spise ting vi ikke tåler fører til negativ tarmflora og dysbiose som enkelt sagt gir oss ME. Du har sikkert tenkt på det, men å testes for fruktose er viktig. Denne intoleransen er så vanlig i vesten, at det regnes for en normalvariasjon.
    Lykke til, ønsker deg alt godt!
    Klem Rutt

    SvarSlett