mandag 1. august 2011

Svensketur til Ranssäter.

Akkurat denne uken skulle sommeren "slå til". Med sol og varme opptil 30 grader. Vi reiste tidlig onsdagsmorgen, for å få en dag "fri" før utstillingen begynte. Meningen var at vi skulle bli til i dag, mandag, men hjemmelengselen ble for stor. I tillegg skulle det fortsatt være varmt, like greit å komme seg hjem søndag kveld da.
Husværet jeg skulle bo i var fra 1800 tallet, jeg var selvfølgelig veldig spent. Det var utleid 3 andre rom, som skulle benytte felles kjøkken og bad/wc. Noen sto opp svært tidlig, andre litt senere, og alt gikk veldig fint, ingen kø.
Vertskapet var et utrolig flott par, de tok godt i mot meg, jeg fikk spise middag sammen med de som om jeg var på besøk nettopp hos dem. Det ble mye prat, artig det, for Cristel var svensk, hennes mann opprinnelig dansk, og jeg da. De kunne fortelle mye fra lokalmiljøet, deres arbeide blandt unge og hva de brant for. Fortalte meg ting som jeg ikke viste, som f.eks. at det var en lov om at folk ikke skulle gå utenfor visse grenser før i tiden, om de gjorde det fikk de bøter. Dette fordi de var redde for å miste arbeidskraften i hjembygden. Jeg tok endel bilder både ute og inne.
På veien til Sverige dro jeg innom en kirke som mine forfedre sognet til, Østmarka Kirke. Det gjenstår ennå å finne ut hvem som bodde her..



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar